Etiquetes

B20-2

Altre cop s’han reunit els ingredients adients per a poder afrontar una nova etapa d’aquest projecte que vaig encetar fa uns mesos intentant anar ran de mar. Poc a poc em vaig atracant al meu objectiu d’arribar fins al port de Sóller, tot i això, encara queda feina a fer, ja que en alguns dels trams que ja he realitzat, hi hauré de tornar perquè m’han quedat bocins que no he gossat intentar passar.  I això, és el que m’ha tornat a succeïr en aquesta nova eixida. En un principi la idea era intentar arribar fins a Sa Foradada, però com en altres ocasions, l’horari i les dificultats trobades, m’han fet haver de canviar de plans damunt la marxa.

086-2

B6-2

Les primeres pases d’aquest trajecte em porten sense gaires dificultats fins al primer punt d’aquest tram de costa que puc reconèixer: s’Escar de sa Creu. He deixat enrera ja, sa Cova d’en Garull, es Esculls de Na Vermella i Na Vermella, dels quals, no he vist sa cova i, tant es Esculls com na Vermella, he intuit quin accident de sa costa poden ser, però no vull afirmar quin són, per por a equivocar-me.  He hagut de realitzar dues petites desgrimpades, en les quals, lo més problemàtic ha estat la qualitat de sa roca, abans d’assolir s’escar i sa Platja de sa Font Figuera.

 

B3-2

En aquesta espècie de platja on es situa s’Escar de Sa Creu, hi ha un broll d’aigua que arriba fins a la mar. Aquest broll es troba entubat un poc abans d’arribar a precipitar-se en els còdols d’aquesta raconada. Sabia que per aquella zona existeix una font  molt cabalosa que dona nom a ses cases de sa Font Figuera, les aigues de la qual es precipiten per davall les cases arribant fins a la mar formant un vistós salt d’aigua. Fent cas a n’aquestes dades les presents fotos són el testimoni visual d’aquest fenòmen, tot i que poc abans d’arribar-hi, també vaig percebre una altre surgència molt més minsa.

B7-2

 

B8-2

La plàcida continuació cap a sa Punta Seca o de s’Estaca es va veure truncada per un curt i vertical tram que s’enlaire damunt la mar, en un indret on la profunditat de s’aigua és molt baix. Arribats a n’aquesta dificultat, tenia dues opcions: intentar escalar en travesia fent servir una fisura ascendent a esquerra, o bé llevar-me ses sabates i pasar aquest curt tram per dins s’aigua. Vaig optar per la segona opció.

B5-2 

Un cop arribat a sa Punta Seca o de s’Estaca, apareix l’istme de Sa Foradada com a teló de fons. Vertader protagonista d’aquest tram de costa que guaita timidament a sa Marina de Valldemossa i queda ocult en el primer tram d’aquest periple. A partir d’ara, Sa Foradada, es fa present i ens guia les nostres pases cap a ella, esdevint en la fita que ens marca la direcció a seguir, però encara ens queden bastantes coses per veure i algunes dificultats per a superar.

B23-2B18-2

 

 

 

 

 

 

 

 

B16-2B13-2

 

 

 

 

 

 

 

 

102-2

Un altre indret molt destacable d’aquest tram de costa, és sens dubte es Caló de s’Estaca. Per a presentar-vos aquest indret, em venen al cap les paraules utilitzades pels germans Sastre al seu llibre “Mallorca Vora Mar”, amb les quals queda ben definida aquesta meravellosa raconada:

…”El conjunt sembla una estampa congelada en el temps, externa a la resta del món. Com un amagatall secret, íntim, el petit refugi queda a sotavent de la punta de sa Pedra Blanca, a redós d’un gran escull. Mitja dotzena d’alcoves pugnen per un redol, estenent els seus parats fins a la ribera. Tot recorda un petit teatre davant la mar”…

Stitched Panorama

Enrera van quedant altres trams ja recorreguts i que desde aquest indret es poden reconèixer molt bé, destacant perfectament llocs com sa Punta de s’Àguila o es Cavall, que desde aquesta perspectica sembla convertir-se en el punt i final d’aquest troç de costa.

B4-2

Però hem de continuar avançant per damunt sa Pedra Blanca, lloc que a priori em semblava faria més mal passar. Aquí la roca és bastant consistent i això, em va permetre mantenir-me molt a prop de la mar, però a mesura que m’atracava a la entrada que marca l’inici des Racó des Cossi, vaig haver d’enfilar-me poc a poc fins assolir la punta d’aquesta raconada. Des d’ella Sa Foradada era més a prop, calia assolir Es Guix i sa caseta des Banys, indret que podem dir marca l’inici del camí de la mar. Conten que aquest era un dels itineraris preferits de l’Arxiduc que enllaça ran de mar Es Guix i Sa Foradada, conectant així dues de les possessions emblemàtiques del territori de l’Arxiduc: Miramar i Son Marroig. I aquest era el camí que jo volia fer servir per tal de continuar i unir l’itinerari previst aquest dia.

Stitched Panorama Però, una cosa és el que un vol fer, i l’altre, és el que realment fa o acaba fent. Davallar a nes Racó des Cossi no ho vaig veure clar, així que intentant cercar una drecera per dalt vaig acabar al camí que porta a n’es Caló de s’Estaca, d’allà vaig assolir es Camí de ses Vinyes i, arribats a n’aquest punt vaig decidir anar a n’es Guix per desde allà reprendre ran de mar en direcció a n’es Racó d’es Cossi i veure com es veia la cosa desde abaix. Sabia, o gairebé estava convinçut que desde es Racó des Cossi les dificultats per arribar fins a Sa Foradada eren nul·les i, que per tant si aconseguia superar aquesta dificultat tindria aquest tram resolt.

B29-2 

Per assolir es Racó des Cossi i comprovar com era la desgrimpada que no havia gossat fer desde la part final de sa Pedra Blanca, vaig haver de tornar a fer un petit tram per dins s’aigua fora sabates i una petita desgrimpada. Vaig veure que era possible superar aquesta dificultat però dos factors em feren dessistir de provar-ho: la qualitat de la roca i que anava tot sol, així que ho he deixat pendent per a una propera ocasió.

Vaig donar per acabada aquí aquesta exploració retornant al Camí de ses Vinyes pujant a la mala per dins aquest coster que separa la mar del camí. Mentre pujava vaig fotografiar el tram que em queda pendent.

B31-2

Mentres retornava cap a Sa Marina de Valldemossa, vaig recordar que aquest lloc degué ser l’indret que en Guillem Rosselló Bujosa va immortalitzar al seu llibre “Contraban de Tramuntana”, convertint-lo en l’escenari principal en el qual succeeix la major part de la narració del llibre. Un cop arribat a casa vaig voler resoldre aquest misteri i efectivament la contraportada del citat llibre diu així:

…”A Contraban de Tramuntana es mesclen quatre històries molt diferents: la d’un vaixell en contraban, la d’un solitari cartoixà, la d’una nissaga de talladors de pins, i la de dona Catalina Homar, madona de s’Estaca i estimada de l’arxiduc Lluís Salvador. L’escena flueix al llarg d’una sola nit i en un lloc concret de la costa nord de Mallorca: el racó del Cóssil, just al costat de la petita península de la Foradada on el vent, les muntanyes i el mar es confabulen per desvetllar-nos un secret molt ben guardat”.

B17-2

Així que sense fer-ho expressament, vaig estar al lloc on es desenvolupen les històries imaginàries d’aquest llibre, recordant de manera difusa tot el que allà succeeix, aclaparant en un sol llibre i en una sola nit part de les possibles batalles ocorregudes temps enrera en aquells paratges. 

B12-2

B15-2

Fins la propera…

Anuncis