Etiquetes

9

(Tenassa del coll des Pi, just davant s’escar i s’enginyosa plataforma per poder treure la barca)

Després de tenir una mica “aparcat” aquest projecte, tenia moltes  ganes de tornar-lo reprendre, ja que hi tenc bastants de deures i feines pendents. Una d’aquestes tasques la vaig ajornar allà pel mes de novembre de l’any passat quan vaig anar a realitzar l’itinerari que uneix sa Marina de Valldemossa amb es Port des Canonge. En aquella ocasió, després de superar sa platja de s’Hort de sa Cova, em vaig trobar amb una zona poc abans d’assolir sa platja de Can Sales, que em va fer tornar enrere, deixant-la per tant, pendent per un altra dia.

L’indret en qüestió, segons el mapa dels germans Sastre, es troba ubicat exactament proper al lloc conegut com a ses Fontanelles. Aquest tram de costa, és una interessant i curiosa franja de roca que, situada baix el vessant marítim des puig des Moro (81 m.) presenta un curt però entretingut recorregut pel qual sembla gairebé impossible poder-hi transitar. Malgrat tot, a mesura que un s’atraca a ell, comencen a aparèixer unes curioses terrassetes elevades a pocs metres sobre la mar, que semblen com a represes horitzontals mitjançant les quals, es pot anar avançant, podent d’aquesta manera superar ran de mar aquest punt de la costa.

21

(Miranda natural damunt es penya segats que formen sa platja de Can Sales)

Això ho vaig poder realitzar aquest dies de finals d’agost quan en una escapada improvisada, vaig decidir anar a veure si podria superar el pas que no vaig gosar a intentar passar en l’anterior ocasió. Aquesta vegada tenia pensat que, per motius de proximitat sobretot, però també per mirar com es veia el pas des de l’altre costat, iniciaria el recorregut a l’inversa, és a dir, començaria al Port des Canonge intentant arribar al lloc clau per l’altre costat, pot ser d’aquesta manera i amb una altra perspectiva podría veure les coses d’una altra manera.

Iniciant la marxa a la platja des Port des Canonge de bon matí per evitar calors excessives,  vaig superar els escars que es troben vora la platja. Tot d’una apareix una petita dificultat que es bona de superar gràcies als escalons que hi ha tallats sobre una espècie de colada on per aquesta època de l’any, encara hi raja una mica d’aigua (ves a sabre exactament de quin punt prové…). S’avança amb facilitat, però no tarda en aparèixer una segona dificultat, la qual amb una curta i petita grimpada, em resulta bona de superar. Seguesc avançant sota les parets terroses i vermelloses que alberguen sa casa Blanca, curiosa construcció que en la tornada tindré la ocasió de poder contemplar. Abans d’assolir s’escar des coll d’es Pi, una altra petita dificultat situada just al lloc on un torrentera descarrega les seves aigües a la mar formant una petita cascada que durant els mesos d’estiu es troba eixuta. Per superar aquesta dificultat, si afrontam aquest tram en un dia amb la mar ben plana, una tenassa que hi ha sota la citada cascada ens permet seguir avançant ran de mar sense haver de fer cap filigrana.

31

1813

16

15

(Diverses imatges amb les primeres dificultats de la jornada i sa Foradada sempre omnipresent com a teló de fons)

Arribam d’aquesta manera al curiós i enginyós escar des coll d’es Pi, un camí provinent de Can Sales porta per terreny més còmode fins aquest bucòlic racó. L’allargada tenassa que s’estén just davant s’escar, és la porta natural d’entrada a sa platja de Can Sales. Aquest bell codolar es troba situat sota les cases homònimes davall els terrossos penya-segats que fan de refugi natural d’aquesta ribera poc freqüentada i oblidada, sorgida a mig camí entre es Port des Canonge i sa platja de s’Hort de sa Cova. Em quedava molt poc per arribar al punt clau, la vista que podia obtenir de l’indret en qüestió des de aquest punt, no era gaire encoratjador, però m’hi havia d’atracar, moltes vegades quan ens acostam, les coses es veuen molt diferents.

29

Stitched Panorama

Stitched Panorama

(Escar i tenassa des coll des Pi)

Arribats a n’aquest punt, em sembla molt il·lustratiu i interessant aportar aquí les paraules que els germans Sastre utilitzen per a definir aquest tram de costa al seu llibre “Mallorca Vora Mar”:

…”Un paisatge esquerp i espectacular. Tan bon punt deixam el port des Canonge, cara al nord, els penyalars esgraonats com una construcció capriciosa de la natura donen forma a la línia litoral, que es perd en la calitja més enllà de la punta de Deià”…

8

22

(A dalt, vista de sa platja de Can Sales poc després de s’escar. A baix, vista des de dalt del penya-segat, es pot apreciar el pas clau situat al costa de sa coveta que es forma a ran d’aigua)

No podia trobar unes paraules i una definició més encertada per a definir el tram de costa que em separava de sa platja de s’Hort de sa Cova i que tenia just al meu davant. Aquest indret, com bé he comentat anteriorment, esdevé el pas clau per a poder assolir ran de mar la propera platja. Unes curioses i entretingudes represes horitzontals, que com bé apunten els germans Sastre, la natura de manera capriciosa ha fabricat allà, deixant d’aquesta manera un pas natural que ens permet poder anar-les enllaçant i, amb una mica de cura i perícia, poder superar el lloc que en l’anterior ocasió m’havia fet recular. Com vos podeu imaginar, vaig tornar cap a casa més content que un nin amb sabates noves. Hi vaig deixar unes fites, que no sé si aguantaran molt de temps tan a prop de la mar, però em serviran de referència per quan hi torni si encara hi són. La resta de recorregut era conegut i sabia que es podia passar. Abans d’assolir sa platja de s’Hort de sa Cova, s’assoleix una altra raconada plena de còdols, abans d’arribar-hi però, em de seguir avançant pels curiosos graons que es formen just davall la vessant marítima des puig des Moro. Realment aquest entretingut i vistós paratge em sembla una interessant alternativa que li dona caràcter i una mica d’emoció a n’aquest tram que separa ambdues platges.

25

23

30

(En aquestes imatges es pot apreciar una mica aquesta zona de graons i represes naturals que presenta aquest entretingut tram de costa)

Sa Pedra Llarga, ens indica que estam prop de sa platja de s’Hort de sa Cova, i es curiós i característic salt d’aigua que es forma prop de sa platja i que prové de la desembocadura des torrent des Cable ens anuncia que ens trobam devora la font de s’Hort de sa Cova, la qual regalima part de les seves aigües a la vorera de ponent de sa platja. Els joncs que enrevolten la surgència són el millor testimoni de la seva ubicació durant els mesos d’estiu quan deixa de brollar la font.

Stitched Panorama

(Platja de s’Hort de sa Cova)

Curt però intens recorregut que m’ha servit per poder resoldre una altra de les tasques que tenia pendents d’aquest projecte i que ha fet que torni a sentir la necessitat de seguir explorant…

Per a la tornada vaig fer servir part de l’itinerari que hi ha marcat al llibre “Mallorca Vora Mar”, mitjançant el qual vaig poder recórrer i trobar llocs tan interessants i suggerents com les restes d’una vella construcció de la qual, es cita al llibre el següent:

…”Localitzam la ruïna d’una petita edificació situada a l’extrem d’un puntal, a uns 70 metres sobre la mar. Probablement es tracta d’un control de carrabiners que vetlava la costa del port des Canonge i la platja d’en Sales, suquí abaix”…

20

(Sa suposada  edificació construïda per al control del contraban en aquest tram de costa) 

19

(Sa tenassa i s’escar des coll des Pi, vists desde una zona més enlairada)

Fins la propera…

