Etiquetes

Stitched Panorama

Últimament, Cala Rafeubetx, ha esdevingut per a mi en un redescobriment personal que ha absorbit la meva atenció convertint-se en l’objectiu principal de les meves darreres eixides.

Sincerament he de reconèixer que no m’imaginava mai que un tram del litoral de la costa de Calvià m’arribaria a encisar tant. Doncs aquest retrobament particular que abans apuntava, s’ha convertit en un reclam que m’ha generat unes grates i interessants troballes. Ja fa un bon grapat d’anys, quan realitzant el servei militar, m’enviaren a fer maniobres a la part alta d’aquesta zona. Per aquells anys, tenia una percepció de la realitat ben diferent a la que tenc ara, era molt més jove i tenia el cap ple amb altres quimeres… Amb el bagatge que ens dona l’edat, ara, no puc evitar pensar que ho era de colló quan era jove, quin temps més preciós i valuós perdut, tenint el pensament ocupat en altres pensaments. M’ha estat inevitable pensar com no em vaig adonar, fa més de vint anys, que allà sota els meus peus hi havia tota una zona plena d’elements i curiositats que em convidaven a crits a anar-hi a fer una visita.

Ha estat ara, quan després d’una recent visita a una nova zona d’escalada que s’ha equipat fa pocs anys a la part alta d’aquestes parets, vaig poder tornar contemplar d’allà dalt, tot el que alberga aquesta encisadora raconada. Tot d’una vaig poder percebre la bellesa de l’ indret i em varen cridar poderosament l’atenció tota una sèrie d’elements que observats a vista d’aucell, semblaven com si em convidessin a visitar-los de ben a prop.

Stitched Panorama

Cala Rafeubetx abarca un tram costaner tancat a migjorn per la curiosa i característica silueta que acaba separant-se de terra formant els illots que culminen a l’illa del Toro. Pel vessant de xaloc, la mitja lluna que forma aquesta cala, acaba rematada pel Morro d’en Feliu. Ambdós extrems foren dos elements d’aquest paisatge que despertaren fortament la meva atenció; les pedreres de marès que es poden distingir d’allà dalt, també foren elements d’aquest paisatge que també estimularen la meva curiositat. Com no podia ser d’altre manera vaig intentar recopilar informació sobre aquest tram del litoral calvianer, anaren apareixent més noms, com ara sa cova des Catius, entre d’altres, que em convidaven de manera urgent a fer-hi una visita. Més o menys ha estat així com he acabat dirigint les meves passes cap a n’aquesta encisadora raconada.

7

Stitched Panorama

Com bé he mencionat anteriorment, tenia una sèrie de llocs que volia visitar, però no tenia molt clar com ho volia fer, al final, vaig deixar que la curiositat i la inèrcia marquessin el ritme i l’itinerari a seguir. És així com vaig assolir la part alta del promontori d’es Morro d’en Feliu que guaita sobre el litoral que uneix aquest lloc amb sa Punta des Catius. Vaig poder destriar ben aviat la boca d’entrada de sa cova homònima, d’aquesta manera ja tenia un primer objectiu: anar fins sa cova, però per arribar-hi tenia dues opcions, o bé anar per la part de dalt del penya-segat, o bé anar ran de mar. Vaig decantar-me per la segona opció amb la intenció de retornar al Morro den Feliu per la part de dalt i des d’allà seguir fent en direcció a l’illa del Toro.

 L’anada ran de mar em va mostrar un paisatge molt diferent al d’altres indrets, en aquesta zona costanera abunda la roca maresa, de fet i si no record malament, vaig poder visitar quatre llocs on antigament s’hi extreia marès. Per tant, aquest tret característic d’aquesta zona, marca, distingueix i dóna bellesa a l’entorn. Cada passa feta em mostrava infinitat de tonalitats, formes, textures i colors que a poc a poc m’anaren captivant i embadalint, fent que el ritme de la meva marxa es veiés ralentit a causa de tot això.

12

13

11

L’arribada a la cova em va mostrar una nova curiositat en aquest recorregut: uns escalons de ferro molt rovellats i una petita corda ajuden al viatger a poder assolir la part baixa del penya-segat on es troba ubicada la boca d’entrada a la cova de Catius. Aquesta inesperada troballa, va afegir una mica més d’interés a tot a quest recorregut.

8

9

10

De retorn al Morro d’en Feliu vaig poder veure de ben a prop aquesta interessant raconada. Un gran monòlit petri ben visible dies abans des de la part alta, ja em va cridar poderosament l’atenció i em va despertar certa curiositat. La seva característica fesomia amb forma quadrada, era un caprici de la natura?, o, havia esta obra d’algú? Segurament els trencadors de marès que anys enrere havien treballat en aquella pedrera de marès hi tenen alguna cosa que veure. Gràcies a la seva feina, em va ser possible assolir la part baixa i quedar bocabadat amb aquesta bucòlica raconada. També vaig poder dar resposta a un interrogant que em va sorgir abans d’aquesta visita: siria possible assolir el capdamunt d’aquest curiós rocam?  Doncs sí, fent servir una espècie d’escalons de gegant construïts en un dels seus vessants, es pot arribar amb relativa facilitat a la seva part alta. Em va costar partir d’aquest lloc, però encara em quedava molt per recòrrer. Vaig intentar continuar ran de mar en direcció a les pedreres de marès que sabia hi havia una mica més endavant, però em va semblar inviable, així que vaig anar a cercar la part alta i tot d’una que ho vaig veure una mica clar, em vaig tornar amollar cap avall per reprendre l’itinerari ran de mar.

Stitched Panorama

6

Stitched Panorama

Vaig poder assolir les pedreres que havia ullat dies abans des de la part alta i resseguint la línea de costa em vaig anar apropant a l’illa del Toro, però vaig veure que aquest dia em siria impossible arribar-hi per manca de temps, a més, des de el lloc on em trobava, no semblava molt viable aquest trajecte per la part baixa dels penya-segats. Així que vaig decidir deixar-ho estar i ajornar per una altre dia aquest recorregut. Després d’una pedrera de marès vaig veure factible assolir la part alta per poder així retornar al punt d’inici, decidint deixar en aquest punt el meu periple particular per aquesta contrada. Mentrestant retornava al punt de partida començava a preparar mentalment com ho podria fer per a completar el recorregut que avui havia deixat a mitges, però això, vos ho contaré a la segona part.

14

Fins la propera…

